"Vikingai" – Vilniaus vandens turizmo sporto klubas

VILNIAUS VANDENS TURIZMO SPORTO KLUBAS

Apie klubą Iš žygių sugrįžus Lietuvos maršrutai Prieš žygį Nuorodos Į pradžią

Naujos turistinių laivų konstrukcijos – patobulintas "Mustangas" ir "Monobuberis"

Alvydas Barzdėnas

Ko gero, didžioji dauguma katamaranais plaukiojančių vandenininkų svajoja, kaip supaprastinti šio laivo rėmą ir pagreitinti jo surinkimą.

Prieš dvejus metus Kitojaus upėje Sajanuose išbandyta originali dviviečio katamarano konstrukcija – "Mustang". Ji neturi išilginių rėmo elementų, o skersiniai perveria gondola per diametrą ir slėgio spaudžiami garantuoja nemažesnį konstrukcijos standumą, negu naudojant įprastą rėmą. "Mustange" panaudotas ir iš dalies naujas sėdėsenos tipas: irkluotojas sėdi apžergęs gondolą, kojomis remiasi į priekinį skersinį, o keliai ir nugara fiksuojami specialiais diržais. Dėl to pažemėja laivo svorio centras, irkluotojai daug mažiau pavargsta negu klūpėdami, o irklo aprėpiamas sektorius nesumažėja. Yra galimybė lengvai įrengti uždarą kokpitą, nes pažemintas denis iš šonų ribojamas gondolų.

Dėl šių priežasčių "Mustangas" greitai išpopuliarėjo, tačiau daugiau poilsiniame ir buriniame variante. Panaudoti konstrukciją tolimuose žygiuose su ilga pėsčiąja dalimi trukdė papildomas, lyginant su įprastais katamaranais (kai rėmas daromas iš medžio), rėmo svoris ir gabaritai. Svorį ir ypač kainą taip pat didino ir dvigubi balionai.

Po intensyvaus poros paskutinių mėnesių "Drakaro" darbo mums, atrodo, pavyko rasti variantą, kuriame derinasi labai paprastas katamarano surinkimas ir nedidelis pernešamas svoris (įskaitant rėmą). Tai patobulintas dviviečio "Mustango" variantas, kur rėmą sudaro tik du skersiniai (skirtingai nuo panašių "Kuliko" ir "Stalkerio" firmų konstrukcijų, kur skersiniai tvirtinasi prie gondolos viršaus, mūsų konstrukcijos standumas išlieka pakankamas). Kiekvienas skersinis susideda iš dviejų tarpusavyje sujungiamų 0,9 – 1,05 metro ilgio vamzdžių, todėl, išardant katamaraną, užtenka ranka atsukti dvi sparnuotas veržles, iškirti vamzdžius ir jų neištraukiant suvynioti gondolas. Tokių būdu katamaranas su rėmu susipakuoja į 100 litrų talpos kuprinę ir dar lieka vietos asmeniniams daiktams. Surenkama atvirkštine tvarka: sujungiami vamzdžiai, prisukamos veržlės ir pripučiamos gondolos, tai yra, praktiškai surinkimo laikas lygus pripūtimo laikui. Skirtingai nuo dvigubų senojo "Mustango" balionų naujajame variante kiekvienoje gondoloje yra po du skirtingo ilgio ir diametro balionus. Žygio metu kuprinės laive tvirtinamos prie 2 – 3 prie rėmo pririštų kartelių. Ten, kur svoris nelabai svarbu, deniui galima naudoti nedidelę aliumininę platformą – kopėtėles (sveria apie 1,5kg).

Visi šie konstrukciniai sprendimai leido sumažinti 3,20 m ilgio ir 0,54 m gondolų diametro (tūris 1100 ltr.) katamarano svorį (įskaitant rėmą) nuo 16 iki 12 kg. Žinoma, tokią konstrukciją galima pritaikyti ir didesniems katamaranams, tačiau minėtam variante jos pranašumai pasireiškia labiausiai. Be to, didelių gabaritų katamaranus sudėtingose upėse veikia žymiai didesnės jėgos, todėl šiuo atveju kalbėti apie rėmo supaprastinimą, kol neatlikti bandymai realaus sudėtingo žygio sąlygomis, per anksti.

Naudojant tą patį principą Rusijos užsakovų pageidavimu sukurta dar viena nauja plaukimo priemonė – monobuberis. Tai dviviečio "Mustango" ir rafto hibridas. Laivą sudaro riestainio formos gondola su dviems ją perveriančiais skersiniais, prie kurių kabinamas denis iš audinio. Monobuberis pranašesnis už raftą žymiai patogesne "mustangine" sėdėsena, dugno nebuvimu (kas sąlygoja momentinį vandens išbėgimą ir neleidžia laivui "prilipti" bačkose) ir mažesniu svoriu. Už katamaraną jis žymiai lengviau sukasi, mažiau veikiamas srovės prispaudimuose ir ne taip stringa akmenimis užverstoje upės vagoje. Tačiau jo kurso pastovumas gerokai, o greitis šiek tiek mažesni negu tokių pat matmenų katamarano. Ir sveria jis truputį daugiau. Kol kas monobuberio panaudojimo tolimuose žygiuose galimybės nelabai aiškios.

Šiuo metu vyksta naujųjų laivų bandymai. Daugiau informacijos gausite paskambinę tel. nr. 8 686 03309.


Kontaktai © Visos teisės saugomos – VIKINGAI Privatumo politika