"Vikingai" – Vilniaus vandens turizmo sporto klubas

VILNIAUS VANDENS TURIZMO SPORTO KLUBAS

Apie klubą Iš žygių sugrįžus Lietuvos maršrutai Prieš žygį Nuorodos Į pradžią

Kuo plaukiosime 2009-aisiais?

(Šiuolaikinių pripučiamų turistinių plaukimo priemonių trumpa apžvalga)
    Alvydas Barzdėnas
    2008 12 09

Per paskutinius trejus metus tiek Lietuvoje, tiek kaimyninėse šalyse smarkiai išaugo susidomėjimas vandens turizmu. Jis pagrindinai pasireiškė dviem formom: turtingesnės ir mažiau aktyvios visuomenės dalies siekimu apmokamų pramogų su tam tikru komfortu ir energingesnio aktyvaus jaunimo poreikiu pabėgti nuo civilizacijos ir savarankiškai keliauti laukinėje gamtoje, patiriant nuotykius bei nepriteklius.

Šio susidomėjimo įtakoje labai išaugo turistinių plaukimo priemonių poreikis, sukėlęs didelius pokyčius jų rinkoje: buvo sparčiai tobulinami seni ir kuriami nauji modeliai atsirado nauji gamintojai, keitėsi kainos ir t. t.

Atsižvelgdamas į nuolatinius pradedančių sportinio vandens turizmo mėgėjų bei turistinių interneto svetainių administratorių prašymus, pabandysiu trumpai apžvelgti populiariausius šiuolaikinius srauniam vandeniui ir tolimiems žygiams skirtus pripučiamus (kitokie, išskyrus gal polietileninius kajakus, šiems tikslams nelabai tinka) turistinius laivus. Čia nebus kalbama apie poilsiui, žvejybai bei nesudėtingam pasiplaukiojimui ramiame vandenyje skirtus pripučiamų laivų modelius, kurie dėl savo konstrukcijos, medžiagų, saugumo ar techninių charakteristikų rimtesniems žygiams netinka.

Pagrindiniai reikalavimai srauniame vandenyje plaukioti skirtai turistinei plaukimo priemonei būtų tokie: atsparumas natūralioms kliūtims (akmenys, šakos, medžių kamienai, dugno žvyras), savaiminio sausinimo sistemos, irkluotojo kelius fiksuojančių diržų bei atramų pėdoms buvimas, pakankamas stabilumas, manevringumas, plaukiojimo sąlygas daugiau ar mažiau atitinkanti hidrodinaminė forma, nedidelis svoris ir supakuoto laivo kompaktiškumas. Apie dabar madingą "kainos ir kokybės santykį" geriau nekalbėti, nes žygiui laukinėje gamtoje skirtas inventorius, ypač laivas, visų pirma turi būti saugus, funkcionalus ir padėti įgyvendinti žygio tikslus, ir bet koks nusižengimas šiems reikalavimams negali būti pateisinamas mažesne kaina.

Pagal konstrukciją visi pripučiami turistiniai laivai skirstomi į vienasluoksnius ir dvisluoksnius. Pirmieji suklijuojami iš ypač tvirtų orą laikančių daugiakomponenčių audinių, kur pagrindu dažniausiai tarnauja poliesteris (lavsanas) su tvirta poliuretano (PU) arba polivinilchlorido (PVC) danga ir keliais hermetizuojančiais kaučiuko sluoksniais. Šios medžiagos (hypolon, trevira, lexatron) yra jas gaminančių firmų pasididžiavimas ir leidžia duoti iš jų pagamintoms plaukimo priemonėms daugiametę garantiją. Žinomiausi pasaulyje – Amerikos gamintojai: "Sotar", "Sea Eagle", "Hyside Inflatables". Tačiau kai kurios firmos ("Gumotex", "Timetrial") vienasluoksnius pripučiamus laivus gamina iš gerokai prastesnių pigių medžiagų, ir tai atsiliepia laivų atsparumui. Pavyzdžiui plačiai reklamuojamą rusų Sankt–Peterburgo firmos "Timetrial" valtį "Waterflay" nesunku prabrūžinti į akmenis. Kasmet šios firmos rengiamose varžybose net yra atskira rungtis – praplėštos valties klijavimas, kas mums, lietuviams sunkiai suvokiama.

Kas liečia čekų "Gumotex" reikia pripažinti, kad jie elgiasi racionaliau: pigiems, poilsiui skirtiems laiveliams (kurie Lietuvoje pagrindinai ir žinomi) naudoja prastesnę medžiagą, o rimtesniems – hypoloną. Iš pigesnio PVC audinio vienasluoksnius laivelius gamina ir mūsų kaimynai latviai.

Nepatyrusiems keliautojams vienasluoksnius laivelius paprasčiau eksploatuoti, tačiau jie turi ir trūkumų: lengviau pažeidžiami, supaprastintos formos, nelabai kreipiant dėmesį į hidrodinamikos reikalavimus, palyginti sunkūs ir brangūs (jei pagaminti iš gerų medžiagų).

Dvisluoksniai turistiniai laiveliai pagal šias savybes pranašesni, tačiau jų pagaminimui reikalingos didelės kvalifikuoto darbo sąnaudos, ir gamybos praktiškai negalima automatizuoti. Šių laivų apvalkalas susiuvamas arba dalinai suvirinamas iš lengvesnio ir pigesnio, negu naudojama vienasluoksniams laivams PVC ar PU dengto poliesterio. Viršutinei korpuso daliai, kad laivas būtų lengvesnis , naudojamas nedengtas poliesterinis arba storesnis poliamidinis audinys. Apvalkalo viduje patalpinami orą laikantys balionai, suvirinti iš armuotos poliuretano plėvelės. Kai kuriuose rusiškuose ir baltarusiškuose modeliuose, (firmų "Raftmaster", "Belraft") vidiniai balionai gaminami iš gumuoto audinio.

Įvairių tipų dvisluoksnius pripučiamus turistinius laivus gamina amerikiečių firma "Aire", rusų "Raftmaster", Lietuvos "Drakar". Dvisluoksnius katamaranus be "Raftmasterio" Rusijoje dar gamina "Tritonas", "Uralekspedicija", "Kulik" ir kitos firmos, o iš artimesnių mums kaimynų – baltarusių "Belraftas".

Kartais dvisluoksnių laivų vidiniams balionams naudojamos abejotinos kokybės medžiagos: plonas PVC, korėjietiškas PU dengtas audinys ("Volnyj Veter" firmos kajakuose "Kanjon"), kuris ilgesnį laiką pabuvęs vandenyje išyra per siūles, arba tiesiog nearmuota kokio nors polimero plėvelė. Tad prieš perkant laivelį, reikėtų pasidomėti apie pasirinkto modelio eksploatacijos praktiką. Kaip taisyklė, nenormaliai maža kaina liudija apie prastą panaudotų medžiagų ar darbo kokybę arba supaprastintą, bet technologiškai labiau priimtiną laivelio formą. Beje, abejotinos kokybės modelių šioje apžvalgoje stengsiuos nenagrinėti.

Renkantis tą ar kitą pripučiamo laivelio modelį, visų pirma reikia atsižvelgti į tai, kur su juo bus plaukiojama. Toli gražu ne visi pradedantys vandenininkai apie tai pagalvoja. Pavyzdžiui, labai dažnai mūsų tėvynainiai stengiasi įsigyti "Saidę". Tuo tarpu, kai paklausiu, kur plaukiosit, dažniausiai atsakymas būna: Lietuvoje vasarą, gal kartais Karelijoje. "Saidė", žinoma, laivas gana universalus, tačiau vis dėlto skirtas sudėtingesnėms upėms. Tuo tarpu plaukiojimui daugiau mažiau ramiame vandenyje žymiai labiau tiktų greitesnės ir komfortiškesnės mūsiškė "Lukna 4.5", "Raftmasterio" "Sererianka 4.2" ar "Skautas 4.5" (didesnis svoris šiuo atveju nelabai svarbu). Greičiausiai, žinoma, plaukia ilgi laivai, pvz. "Aire" jūrinis kajakas "Sea Tiger". Tačiau, kai reikia laviruoti tarp kliūčių, didesnis ilgis labai trukdo.

Jei norima plaukioti srauniais pavasariniais upeliais, geriau rinktis vienviečius kajakus. Juos daug lengviau valdyti ir plaukti smagiau. Čia tiks mūsiškis "Edelveisas", "Gumotexo" K1, "Timetrialo" "Vaterflai 1", "Aire" "Lynx 1", "Raftmasterio" "Severianka 3.2".

Ruošiantis į sunkiai pasiekiamas, bet sudėtingas didelio nuolydžio kalnų upes, kur dažni prispaudimai ir kriokliukai, geriausiai tiks lietuviški "Edelveisas" ir ypač "Jalomanas", nes šiuo atveju reikalinga speciali forma ir mažas svoris.

Didesnėse kalnų upėse geriau plaukti katamaranais. Sudėtingesniuose maršrutuose šiuo metu populiariausi vadinami "pusiau kupranugario" formos (PK) katamaranai su pažemintomis aikštelėmis gondolose, kad klūpantys irkluotojai geriau pasiektų vandenį . Jie palyginus brangūs. Vidutinio sudėtingumo upėse tiks ir anksčiau minėti lietuviški kajakai, ir ypač populiarioji "Saidė", kurią gali sėkmingai plaukti tiek vienas, tiek du žmonės.

Ilgiems autonominiams maršrutams su didesniais ramaus vandens ruožais, be pradžioje minėtų ilgesnių dviviečių kanojų, mes turime naują ekspedicinį kajaką "Timan", kurį galima naudoti ir kaip dvivietę kanoją. Tai "Saidės" analogas ramesniam vandeniui.

Įdomus "Aire" firmos kajakas "Force", savo savybėmis artimas polietileniniam. Su juo galima daryti eskimų atsivertimą. Atsiversti su didesnio tūrio pripučiamais kajakais praktiškai neįmanoma, tačiau šiek tiek pasitreniravus juos nesunku atversti ir įlipti atgal iš vandens, jei tik yra bent kiek ramesnė upės atkarpa.

Ekspedicijoms mažo ir vidutinio sudėtingumo upėmis, žvejybai, šeimyninėms kelionėms, t.y. tuo atveju, kai reikia plukdyti daug daiktų, tiks ekspedicinės valtys: "Aire" "Traveler", "Raftmasterio" "Tango", mūsiškės "Arktika", "Medeina". Kartais ekspediciniams tikslams naudojamos pailgintos "Saidės". Daugumą ekspedicinių valčių galima irkluoti visų tipų irklais, kabinti nedidelį variklį. Minėtiems tikslams taip pat gerai tinka ilgesni katamaranai su pigiausiomis apvalios formos gondolomis. Tai idealus variantas, kai reikia labai taupyti svorį. Pakabinus nedidelį motorą su jais nesunku užkilti prieš srovę, kuo plačiai naudojasi Rusijos turistai Urale ir Šiaurės Sibire, kad išvengti brangaus užsimetimo malūnsparniu ar visureigiu.

Tiesa, katamaranui reikalingas rėmas. Tuo tarpu tundroje medžių retai kur rasi, o vežtis ir neštis su savimi krūvą metalo toli gražu ne visada įmanoma. Tokiam atvejui galime pasiūlyti mūsų katamaraną "Mustang", kurio rėmą sudaro tik skersiniai vamzdžiai, kiaurai perveriantys gondolas truputį aukščiau diametro. Priklausomai nuo katamarano dydžio ir plaukiojimo sąlygų gali būti nuo 2 iki 6 skersinių, kuriems naudojami 40 mm diametro duraliuminio vamzdžiai. Kiekvienas skersinis daromas iš dviejų tarpusavyje sujungiamų dalių, tad katamaraną galima suvynioti ir neštis kuprinėje, neištraukus vamzdžių iš gondolų. Toks katamaranas surenkamas per kelias minutes. Be to šioje konstrukcijoje nesunku įrengti patogų pažemintą denį, pritaikyti variklį ar burinę įrangą. Daugiaviečiai "Mustangai" dėl patogesnės sėdėsenos ir lengvesnio valdymo komerciniam vandens turizme sėkmingai keičia raftus.

Poilsiui ar komerciniam klientų plukdymui naudojami raftai. Atvirai pasakius, aš nesu jų šalininkas, nes dėl nepatogaus sėdėjimo ant borto kojomis į vidurį sudėtingesnėmis sąlygomis juos sunku valdyti. Katamaranas šiuo atžvilgiu daug pranašesnis. Tačiau jei reikia daugiau komforto, niekur neskubama, ir maršrute nėra rimtų kliūčių, raftas tiks.

Dar pastebėsiu, kad tiek Maskvos "Raftmasteryje" tiek mūsų "Drakare" galima užsakyti suprojektuoti ir pagaminti, bet kokios formos ir dydžio (žinoma protingose ribose) pripučiamus laivus. Tik užsakymas turi būti savalaikis. Tas liečia ir serijinius modelius, nes pavasarį ir vasarą turistinių laivų gamintojai būna perkrauti darbu, ir užsakovui kartais gali tekti laukti net iki pusės metų.

Žemiau lentelėse pateikiu kai kurių populiaresnių rimtesniems žygiams tinkamų pripučiamų laivų techninius duomenis ir apytiksles kainas 2008 metų gruodžio mėnesiui. Kainos dažniausiai keičiamos vasario (kyla) ir spalio (sumažėja) mėnesiais.


Vienasluoksniai pripučiami laivai

Laivo tipas ir modelis

Firma gamintoja

Ilgis, m

Plotis, m

Borto Ø, m

Svoris, kg

Kaina, Lt

Kajakas "1MAN SL"

"Sotar"

3,00

0,91

0,29

16,8

5000

Raftas "SLR 15"

"Sotar"

4,50

2,24

0,58

53,8

17000

Kajakas "K1"

"Gumotex"

3,40

0,98

0,30

15,0

3060

Baidarė "K2"

"Gumotex"

3,90

1,00

0,30

20,0

3480

Raftas "Pulsar 340H"

"Gumotex"

3,40

1,65

0,42

35,0

7960

Raftas "Pulsar 445"

"Gumotex"

4,45

2,10

0,50

70,0

10340

Kajakas "Waterflay 1"

"Timetrial"

3,25

0,83

0,29

11,0

1650

Baidarė "Waterflay 2"

"Timetrial"

3,75

0,96

0,29

14,0

1900

Raftas "Extrim 16"

"Timetrial"

4,90

2,06

0,55

60,0

7200



Dvisluoksniai pripučiami laivai

Laivo tipas ir modelis

Firma gamintoja

Ilgis, m

Plotis, m

Borto Ø, m

Svoris, kg

Kaina, Lt

Kajakas "Force"

"Aire"

2,86

0,81

0,24

11,0

3910

Kajakas "Lynx 1"

"Aire"

3,10

0,91

0,28

13,5

3400

Baidarė "Lunx 2"

"Aire"

3,80

0,91

0,28

16,3

3700

Kanoja "Traveler"

"Aire"

4,50

1,12

0,36

23,1

5760

Raftas "156D"

"Aire"

4,70

2,10

0,56

71,0

12330

Katamaranas "Wave Destroyer" (be rėmo)

"Aire"

4,20

2,10

0,56

28,6

5840

Kajakas "Skaut 3.6"

"Raftmaster"

3,60

1,10

0,30

16,0

2240

Kajakas "Severianka 3.2"

"Raftmaster"

3,20

0,90

0,28

12,0

1520

Baidarė "Skaut 4.5"

"Raftmaster"

4,50

1,10

0,30

22,0

2750

Baidarė "Severianka 4.2"

"Raftmaster"

4,20

0,90

0,28

16,0

2100

Raftas "Classic F-16"

"Raftmaster"

4,50

2,20

0,60

70,0

sutartinė

Katamaranas "Fox-2T"

"Raftmaster"

3,80

2,00

0,58

37,0

3630

Katamaranas "Fox-802"

"Raftmaster"

3,80

2,00

0,61

40,0

4300

Katamaranas "Fox-400"

"Raftmaster"

4,95

2,00

0,60

44,0

5500

Katamaranas "Belraft 2T"

"Belraft"

3,90

1,97

0,56

26,0

2540

Katamaranas "Belraft 2TT"

"Belraft"

4,00

2,11

0,62

32,0

2880

Katamaranas "Belraft 4T"

"Belraft"

5,00

2,15

0,65

47,0

4100

Katamaranas "Triton"

"Triton"

4,00

1,80

0,48

33,0

3220

Katamaranas "Argut"

"Triton"

5,20

2,20

0,60

55,0

5750



Lietuviški dvisluoksniai pripučiami laivai

Laivo tipas ir modelis

Firma gamintoja

Ilgis, m

Plotis, m

Borto Ø, m

Svoris, kg

Kel. galia, kg

Kaina, Lt

Ekspedicinė valtis "MEDEINA"

"Drakar"

3,6

1,25

0,40

10 – 12

300

2300

Ekspedicinė valtis "ARKTIKA"

"Drakar"

4,0

1,30

0,43

14 – 16

350

2500

4-vietis "Raft" tipo plaustas

"Drakar"

3,6

1,50

0,44

14 – 16

400

2500

8-vietis "Raft" tipo plaustas

"Drakar"

4,5

1,85

0,52

20 – 24

800

4000

Kajakas sudėtingoms upėms "JALOMAN"

"Drakar"

3,1

1,06

0,38

7 – 8

130

1600

Kajakas "EDELVEIS 3.2"

"Drakar"

3,2

0,98

0,34

7 – 8

130

1500

Universali kanoja (kajakas) "SAIDĖ 3.7"

"Drakar"

3,7

1,08

0,38

10 – 11

220

2000

Ekspedicinis kajakas "TIMAN"

"Drakar"

3,6

0,95

0,33

8 – 9

170

1700

3-vietė kanoja "LUKNA 4.5"

"Drakar"

4,5

1,00

0,33

12

300

2200

2-vietis katamaranas (apvalios gondolos)*

"Drakar"

3,6

–

0,52

8 – 9

300

1100

2-vietis katamaranas (PK gondolos)

"Drakar"

3,6

2,00

0,62

22

300

3000

4-vietis katamaranas (apvalios gondolos)*

"Drakar"

4,7

–

0,62

10 – 12

600

1700

4-vietis katamaranas (PK gondolos)

"Drakar"

4,7

2,00

0,62

32

600

4800

2-vietis katamaranas "MUSTANG" su minimaliu rėmu (2 skersiniai)

"Drakar"

3,2

1,80

0,54

12 – 14

200

1900

*Katamaranų su apvaliomis gondolomis svoriai ir kainos nurodyti be rėmo.


Kontaktai © Visos teisės saugomos – VIKINGAI Privatumo politika