"Vikingai" – Vilniaus vandens turizmo sporto klubas

VILNIAUS VANDENS TURIZMO SPORTO KLUBAS

Apie klubą Iš žygių sugrįžus Lietuvos maršrutai Prieš žygį Nuorodos Į pradžią

Pruto aukštupys

arba nusileidimas nuo aukščiausios Karpatų viršūnės

Gediminas Andriukaitis

2008 pavasarį Karpatai atlaikė tikrą Lietuvos vandenininkų šturmą – bent kelios dešimtis sportinio vandens turizmo mėgėjų patraukė įveikti Baltojo ir Juodojo Čeremošo slenksčių. Mūsų grupė (šių eilučių autorius, ir dar du bendražygiai – Linas Vainius ir Andrius Venius) buvo turbūt mažiausia iš sutiktų Lietuvos vandenininkų grupių. Nedidelis mūsų grupės narių skaičius leido labai operatyviai reaguoti į žinias apie vandenį, efektyviai organizuotis užsimetimus ir planuotis laiką. Todėl per pakankamai trumpą laiką sugebėjome realizuoti visus užsibrėžtus tikslus – pora kartų įveikėme srauniausiąjį Juodojo Čeremošo ruožą, sėkmingai praplaukėme per trumpą laiką pakilusį Baltajį Čeremošą, užkopėme į Hoverlą.

Tačiau Karpatai pradžiugino ir netikėtu siurprizu – vandeningu Pruto upės aukštupiu, kurį taip pat pavyko sėkmingai įveikti. Kadangi abu Čeremošai yra ganėtinai plačiai aprašyti įvairiuose šaltiniuose, labiau tikslinga pateikti keletą pastabų apie šį trumpą ir mažai vandens turistams žinomą Pruto ruožą. Juo labiau, kad ir internete apie šią atkarpą rašoma labai nedaug. Pavyzdžiui, http://www.greblo.org.ua teigiama, jog 2007 m. ukrainiečių kajakininkų komanda, žvalgiusi šį ruožą, plaukti pačiu aukštupiu nesiryžo, nes visa ši atkarpa yra "ištisinis 80 m/km nuolydį turintis slenkstis–krioklys", sudėtingumu lenkianti ir Krymo kanjonuose tekančias upes. Kadangi mes prieš plaukdami apskritai jokios informacijos apie šią Pruto atkarpą neturėjome, įveikti ją sugalvojome visiškai netikėtai – lipdami į aukščiausią Karpatų viršukalnę Hoverlą pamatėme, kad palei kelią į Zarosliako bazę pašėlusiu greičiu lekiantis Prutas pakankamai vandeningas plaukimui. Plaukimą pradėjome maždaug 1120 m. aukštyje, kur iš nuo Hoverlos tekančių intakėlių vandenis surinkusį Prutą dar papildo Orendarčiko upelis (mūsų atveju tik nuo šios vietos vandens lygis buvo pakankamas plaukimui, tačiau tikėtina, kad įmanoma plaukimą pradėti ir dar truputį aukščiau). Plaukimą baigėme ties nacionalinio parko postu, kur renkamas mokestis už įėjimą į parko ribas, tad paskaičiavus pagal žemėlapį, per maždaug 6 km Prutas šiame ruože nukrenta net 220 m! Mūsų skaičiavimu pirmieji šios atkarpos trys kilometrai turi vidutinį 50 m/km nuolydį. Todėl sportiško kajakingo mėgėjams toks ruožas – tikra dovanėlė.

Apibendrinant galima pasakyti, kad ši Pruto atkarpa tinkama plaukti tik vienviečiais polietileniniais arba pripučiamais kajakais (mes plaukėme 2 "Edelveisais" ir "Jalomanu") – jokie kiti laivai čia paprasčiausiai neįsitektų net ir prie aukšto vandens. Upė krenta žemyn pusmetrinėmis nuopylomis, raitosi tarp riedulių, yra atkarpų, kur 50 metrų atkarpose upė nukrenta 5 ar daugiau metrų, todėl tenka nuolat intensyviai dirbti nardant tarp akmenų ir išvengiant prispaudimų. Maždaug ties pusiaukele upės nuolydis sumažėja, atsiranda keletas nepraplaukiamai medžiais užverstų ruožų (tačiau bendras užvartų skaičius yra minimalus). Na o šią Pruto atkarpą vainikuoja jau visai netoli nacionalinio parko posto esantis kanjonėlis, kuriame be kelių smagių nuopylų yra ir apie poros metrų vertikalus krioklys (iš vėliau sutiktų Baltarusijos vandenininkų teko girdėti, kad šis slenkstis vadinamas "Biešanyj Maks"). Krioklį įveikinėti reikia kairiuoju jo kraštu. Ganėtinai sudėtinga yra paskutinė slenksčio kliūtis – nušokus nuo krioklio reikia laikytis kaip galima kairiau, nes paskutinėje nuopyloje pagrindinė srovė atsimuša į akmeninį dantį, sukdama į dešinę 90 laipsniu kampu suformuoja stiprų prispaudimą ir tik taikliai pataikius galima jo išvengti aplenkiant akmenį iš kairės.

Nors prie vidutinio ir žemesnio vandens kažko ypač pavojingo šiame ruože nėra (išskyrus nuolatinę grėsmė išvirtus srovėje susižaloti susidūrus su akmenimis), tačiau šią atkarpą visgi norėtųsi rekomenduoti tik gerą fizinį pasiruošimą ir pakankamą slalominę techniką turintiems vandenininkams. Žinoma, prie aukšto vandens plaukti šia atkarpa gali būti labai rizikinga.

Daugiau žygio nuotraukų rasite čia.